siła smaku

Chleb razowy ze słonecznikiem

3

Za każdym razem kiedy zaczynam piec kolejny bochenek chleba, utwierdzam się w przekonaniu, że to naprawdę jest proste. Wystarczy trochę poodmierzać, trochę pomieszać, trochę powyrabiać. Ten przepis jest tak samo prosty, jak wszystkie, które już Wam pokazywałam, z tym że wymaga dłuższego wyrabiania (ale trochę ruchu nikomu nie zaszkodzi :)). Na drugi dzień nadal pozostaje świeży i pyszny (dłużej nie miałam okazji sprawdzić). Aktualnie ciasto do wyrośnięcia możemy postawić przy kaloryferze, co skróci jego czas podwajania objętości. Serdecznie polecam!!
Przepis pochodzi z książki Domowy chleb, bułki i bułeczki Anny Wrońskiej, która aktualnie jest na pierwszym miejscu mojej listy ulubionych książek kucharskich!!


Przy okazji: w tym tygodniu liczba osłon bloga przekroczyła magiczne 100 000 :)), a w samym styczniu było ich prawie 14 000. Bardzo, bardzo za wszystkie dziękuję i obiecuję dostarczać kolejnych przepisów!!

SKŁADNIKI:
  • 200 g mąki pszennej chlebowej* (typ 850, 750) (*użyłam 160 g pszennej chlebowej i 40 g pszennej typ 450)
  • 300 g mąki pszennej pełnoziarnistej (razowej)
  • łyżeczka soli (dałam 1,5)
  • 400 ml ciepłej (ale nie gorącej!) wody
  • 10 g świeżych drożdży 
  • woda/mleko do posmarowania + pestki słonecznika do posypania wierzchu
Obie mąki wsypać do miski, dodać sól, wkruszyć drożdże i zalać wodą. Ciasto wyrabiać rękami (gdyby było za bardzo kleiste dosypać odrobinę mąki razowej) około 10 minut.


Następnie miskę z ciastem przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia, aż ciasto podwoi swoją objętość (około 45 minut). Foremkę (moja byłą kwadratowa, ale można również piec chleb w keksówce 12x35 cm) natłuścić (oliwą), uformować odpowiedni bochenek i przełożyć do formy. Wierzch chleba naciąć nożem w kilku miejscach, posmarować mlekiem lub wodą i posypać ziarnami słonecznika. Piec w temp. 200 st. C. przez 45 minut, aż skórka będzie lekko brązowa,a  chleb będzie odchodził od brzegów formy. Wystudzić przed krojeniem.

3 komentarze: Leave Your Comments

  1. Chlebek wygląda wspaniale! My teraz już rzadziej pieczemy chleby, ale trzeba to zmienić koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyszny i zdrowy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. niech już nadejdą czasy wyposażonej kuchni!!! niech ja już mam piekarnik! od razu bym upiekła taki pyszny chlebek. Ależ ja Ci zazdroszczę teraz. Zielona jestem z zazdrości. Pięknie wygląda. I też bym robiła razowce...

    Pozdrawiam, chociaż zazdroszczę to pozdrawiam
    Monika

    OdpowiedzUsuń

Drukuj

Wydrukuj Przepis

Obserwatorzy