siła smaku

Czekoladowe ciasto z bananami i najlepsza polewa czekoladowa

42



Moim zdaniem ciasta czekoladowe powinny być ciężkie, gliniaste i wilgotne. Puszyste i suche - zdecydowanie bardziej pasują mi do lekkich biszkoptów i ciast 'jasnych'. Przepis na to ciasto spełnia wszystkie moje wymagania czekoladowców, a przy tym ciasto jest naprawdę pyszne. Poza tym ma jeszcze jedną dodatkową zaletę- żeby je upiec naprawdę nie trzeba mieć żadnych zdolności kulinarnych. Przy tym to nawet ciasto na 10 łyżek jest dosyć skomplikowane ;) Przepis pochodzi z bloga Bajkorady (klik).

Do ciasta dodałam olej słonecznikowy, zamiast oliwy (jak robię to zwykle), ale spokojnie możecie używać ich zamiennie. I jeszcze jedno: w przepisach, w których wielkości wszystkich składników podane są w mierze szklankowej, odmierzajcie TAKĄ SAMĄ szklanką (dokładnie tak samo, jak w przypadku ciasta naleśnikowego). Moja szklanka miała pojemność 250 ml (standard), ale jeśli nie jesteście pewni co do wielkości szklanki, w takim przepisie nie będzie miało to większego znaczenia. Nawet jeśli szklanka okaże się odrobinę mniejszej objętości, to przy odmierzaniu wszystkich składników jedną szklanką, zostaną zachowane proporcje, a dzięki temu ciasto się uda. No i zmywania będzie mniej ;) 



 SKŁADNIKI:

  • 1,5 szklanki* białego cukru
  • 2 szklanki mąki
  • 0,5 szklanki kakao (8 łyżek)
  • 4 banany
  • 2 jajka
  • 0,5 szklanki ciepłej wody
  • 1 szklanka mleka
  • 0,5 szklanki oleju słonecznikowego (lub oliwy)
  • szczypta soli
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
Wszystkie składniki, oprócz bananów, przełożyć do miski (wsypać cukier i mąkę, dodać kakao, wbić jajka, wlać wodę, mleko i olej, dodać sól, sodę i proszek do pieczenia) i wszystko dokładnie zmiksować na gładką, brązową masę. W międzyczasie obrać banany, podzielić na mniejsze części i zmiksować z ciastem. Bananów nie trzeba dokładnie miksować, bo dzięki temu w cieście po upieczeniu zostaną kawałeczki owoców. Dno formy do pieczenia (u mnie okrągła 26 cm) wyłożyć papierem do pieczenia (boki posmarowałam odrobiną oleju) i przelać ciasto do formy. Piec w temperaturze 180 st C. przez około 40 minut (ja piekłam 10 minut dłużej). Po upieczeniu sprawdzić patyczkiem, czy ciasto nie jest mokre w środku.

Moje ciasto wyrosło z górką. Aby je wyrównać (zresztą robię tak z większością wyrośniętych ciast), od razu po wyjęciu z piekarnika, kiedy ciasto jest jeszcze ciepłe, "ugniatam" wybrzuszenie zewnętrzną stroną łyżki, a resztę nierówności wyrównuje polewą.


*szklanka 250 ml



Do ciasta przygotowałam najlepszą i najłatwiejszą polewę czekoladową z przepisu mojej Babci. Przez dodatek jajka polewa bardzo ładnie się błyszczy, nawet po całkowitym zastygnięciu. Pamiętajcie tylko, żeby jajko umyć w ciepłej wodzie przed rozbiciem (dzięki temu wyeliminujecie ryzyko Salmonelli).

POLEWA CZEKOLADOWA - 3 ŁYŻKI

SKŁADNIKI:

  • 3 łyżki białego cukru
  • 3 łyżki kakao
  • 3 łyżki masła
  • 1 jajko
Do rondelka z grubym dnem przełożyć masło, cukier i kakao. Na wolnym ogniu rozpuścić wszystkie składniki do połączenia na jednolita masę. Zdjąć z ognia, wbić jajko i szybko wymieszać z polewą (za pomocą trzepaczki). Polewa po dodaniu jajka bardzo szybko zastyga, więc należy szybko przełożyć ją na ciasto i wygładzić. Ciasto kroić dopiero po całkowitym zastygnięciu polewy.  

42 komentarze: Leave Your Comments

  1. Jeśli ciasto czekoladowe nie jest ciężkie i gliniaste-to nie jest prawdziwym mocno czekoladowym ciastem!

    OdpowiedzUsuń
  2. Kochana, to ciasto jest cudowne! A jak jeszcze do tego takie proste w przygotowaniu to nie ma na co czekac tylko trzeba biec po szklanke :))

    Usciski.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maju zrób je koniecznie ;) Będzie Wam na pewno smakować!

      Usuń
  3. Ale szybko je upiekłaś:) Wygląda ślicznie. Dobrze wytłumaczona metoda szklankowa:) Serdecznie pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od razu jak je tylko zobaczyłam, musiałam! ;) ps. Filmik jest świetny! Bardzo dziękuję za przepis- ciasto jest naprawdę pyszne! ;) (zainteresowanych filmem odsyłam tu: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=d3UlNEpJPYM )

      Usuń
  4. Idealnie wilgotne i baaardzo czekoladowe. Biorę!

    OdpowiedzUsuń
  5. Anonimowy13.10.12

    Aż zgłodniałam, uwielbiam ciasta:))

    OdpowiedzUsuń
  6. czekolada, banan i moje podniebienie jest w niebie!

    OdpowiedzUsuń
  7. mmmmm. aż się głodna zrobiłam :D

    OdpowiedzUsuń
  8. mam dokładnie takie wyobrażenie o cieście czekoladowym :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ślicznie pokazałaś to ciasto!
    Chce mi się zaraz je piec.
    A polewa musi być doskonała.

    OdpowiedzUsuń
  10. na takie ciacho to ja zawsze chętna:D

    OdpowiedzUsuń
  11. przyszłam podziękować za komentarz w efekcie czego zostałam zmuszona przez mamę spisać przepis na ciasto :D

    W poniedziałek do sklepu i będziemy piec! Dziękujemy za przepis ;* ;)

    pozdrawiam/ N.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Natalko daj koniecznie znać jak wyszło ;)

      Usuń
  12. Połaczenie czekolady z bananem jest ekstra. Polewa ciekawa... Mokre i gliniaste-tak!

    OdpowiedzUsuń
  13. Wyglada bardzo smakowicie, muszę wypróbować !

    OdpowiedzUsuń
  14. Wygląda apetycznie:) skorzystam z przepisu przy najbliższej okazji:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciasto jest super- rewelacja! Wykonanie proste no i proporcje w "szklankach" dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciasto jest super- rewelacja! Wykonanie proste no i proporcje w "szklankach" dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę, że przepis się sprawdził ;)

      Usuń
    2. Anonimowy7.1.13

      Tak dobrego ciasta czekoladowego nie jadlam :) pycha. Ale nastepny raz zrobię bez bananów - samo ciasto lepiej samakowało mojemu mężowi.

      Usuń
    3. Daj znać, jak się zachowuje bez dodatku bananów ;) Pozdrawiam!

      Usuń
    4. Anonimowy8.1.13

      Wlasnie robie po raz drugi (dwa dni temu piekłam pierwszy raz,ale zjedliśmy je jak kornik drzewo :) tym razem oczywiscie bez bananów a w zamian dodam suszoną żurawinę. dam znać so wyszło :)

      Usuń
    5. Anonimowy2.2.13

      Wyszło znakomite po raz drugi. Dziękuję za cudny przepis. To ciasto robię teraz regularnie :)

      Usuń
  17. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  18. Anonimowy10.2.13

    a mam pytanie, kakao do tego ciasta to takie zwykłe ciemne, niesłodzone kakao a nie coś w stylu nesquika ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, takie zwykłe, ciemne niesłodzone kakao ;) Nie żadne napoje kakaopodobne ;) Powodzenia w pieczeniu!! Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Anonimowy11.2.13

      dzięki, własnie się zabieram :) mam nadzieję że chociaż tak prostego przepisu nie uda mi się spartaczyć ;)

      Usuń
    3. I jak poszło?? ;)

      Usuń
  19. Ciasto robiłam wczoraj i jest rewelacyjne!!aż się nie spodziewałam takiego efektu;) Polecam wszystkim!! jest wilgotne, mokre po prosty pyszne!
    dziękuje za przepis:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie dziękuję za takie miłe słowa :)

      Usuń
  20. właśnie je piekę, ale chyba mi nie wyjdzie :( ciasto leżało w piekarniku 50 min na nieco ponad 180 stopniach, a kiedy je wyjęłam środek ciasta był pęknięty, a w środku wystawało całkiem surowe ciasto.. nie wiem jak to jest możliwe... włożyłam je z powrotem, zobaczymy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no i wyszedł zakalec :( pierwszy raz mi się to zdarzyło

      Usuń
    2. Z ciastem czasem tak już jest ;) Ja je piekłam wiele razy i za każdym razem mi wychodziło, ale mam przepis na babkę herbacianą albo placek truskawkowo- rabarbarowy, który wszystkim znajomym wychodzi, a u mnie za każdym razem zakalce :) Najczęściej to wina masła (może było za zimne albo miało bliski termin ważności) Nie poddawaj się ;) Spróbuj jeszcze raz, a jak tym razem nie wyjdzie, odpuść sobie :) Trzymam kciuki!! I daj koniecznie znać ;)) Powodzenia!

      Usuń
    3. Anonimowy10.12.15

      tylko że w tym cieście nie ma masła :( ja teraz piekę i zobaczymy co wyjdzie :)))

      Usuń
    4. Ale jest tłuszcz w postaci oleju!! Wyjdzie, powodzenia !!

      Usuń
  21. Anonimowy26.8.13

    Przepis ogółem dobry, jednak dla mnie ciasto jest zdecydowanie za słodkie... Jak dla mnie zrobić tylko 1szkl cukru i 3/4 szkl kakao (użyłam niesłodzonego) i byłoby ok ;) A ciasto mokrutkie aż się patrzy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to ciasto jest idealnie słodkie ale prawdą jest że to kwestia gustu ;) dobrze jest modyfikować przepis według własnego uznania żeby nam smakowało najbardziej ;) Pozdrawiam! ;)

      Usuń
  22. Bardzo ciekawe połączenie czekolady i bananów. Osobiście dodał bym jeszcze jakiegoś serka waniliowego - homogenizowanego, ale przepis jest bardzo fajny. Dzięki

    OdpowiedzUsuń
  23. robiłam pierwszy raz ciasto wyszło rewelacyjne ;)) polecam ;)

    OdpowiedzUsuń

Drukuj

Wydrukuj Przepis

Obserwatorzy